
In name only? The effect of color revolutions on 
press freedom in Georgia and Kyrgyzstan

Abstract: Regime change through popular uprising may be 
seen as a triumph of democracy in the short run, but does 
it always lead to political and social transformation? This 
study examined press freedom as a democracy indicator 
in Georgia and Kyrgyzstan six months before and after the 
“color revolutions” in these countries. A content analysis 
of 614 political news articles revealed that limited changes 
occurred in Kyrgyzstan’s press freedom, while no statistically 
signifi cant changes were observed in Georgia. The fi ndings 
were then compared with external press freedom ratings for 
both countries. The results suggest that “color revolutions” 
have not led to immediate structural changes and may be 
“revolutions” in name only.

Key words: color revolutions, democracy, press freedom, 
content analysis 

The concepts of democracy and press freedom often go hand in hand. 
Thomas Jefferson famously wrote: “…were it left to me to decide whether 
we should have a government without newspapers, or newspapers without 
a government, I should not hesitate a moment to prefer the latter.”1 More 
recently, Hudock argued: “Access to information is essential to the health of 
democracy. First, it ensures that citizens make responsible, informed choices 
rather than acting out of ignorance or misinformation. Second, information 
serves as a “checking function” by ensuring that elected representatives uphold 
their oaths of offi ce and carry out the wishes of those who elected them.” 2

1 “Thomas Jefferson to Edward Carrington, 16 January 1787,” in The papers of 
Thomas Jefferson, ed. Julian P. Boyd et al. (Princeton: Princeton Univ. Press, 
1950), 11: 48-49, http://press-pubs.uchicago.edu/founders/documents/amendI_
speechs8.html.

2 Ann Hudock, The Role of Media in Democracy: A Strategic Approach, Technical 
Publication Series (Washington, DC: USAID/Offi ce of Democracy and Gover-
nance, 1999), p. 1, http://www.usaid.gov/our_work/democracy_and_governance/
publications/pdfs/pnace630.pdf (accessed September 22, 2011).

33

Elena Chadova-Devlen ɍȾɄ 390.9-655

elena.chadova@gmail.com



ɋɂɇɌȿɁɂɋ III/1 (2011) ɊȿȼɈɅɍɐɂȳȺ

34

The so-called “color revolutions” – popular uprisings that led to non-
violent toppling of ancien régime, particularly in former Soviet countries 
– present a unique opportunity to study political and social changes that occur 
when the masses take control from a non-democratic government. As was seen 
from Serbia in 2000 to, more recently, the Arab Spring of 2011, the likes of 
the “color revolutions” often lead to euphoria in the short run and may be seen 
as a triumph of democracy. A look at the Western news coverage immediately 
following the “revolutions” in Georgia and Kyrgyzstan testifi es to this. The 
Washington Times3 called these events “a wave of democratic uprisings” 
and stated that “the people of Kyrgyzstan have won their freedom.” Even 
with reservations after the looting that followed the Kyrgyz “revolution,” the 
Telegraph4 called it “a famous victory.” Earlier in 2004, the New York Times5 
published Mikhail Saakashvili’s op-ed titled “Georgia’s progress: Fulfi lling 
the promise of the Rose Revolution.” Increasingly more scholars, however, 
voice pessimism about the actual changes that ensue.6

This study examined the characteristics of political news before and 
after Georgia’s Rose Revolution in 2003 and Kyrgyzstan’s Tulip Revolution 
in 2005 to understand whether the resulting change of the government affected 
press freedom, which is one indicator of the democratization level in these 
two countries. In the 614 political news articles identifi ed for the content 
analysis, the following aspects of press freedom, as they relate to a democratic 
society, have been examined: plurality of voices, government transparency, 
and accountability (e.g., coverage of state-level corruption). The overarching 
research question guiding this study was: Were there more manifestations of 
press freedom in political news coverage in Georgia and Kyrgyzstan after the 
“color revolutions” than before those revolutions? In other words, could one 
argue that undergoing a “color revolution” enhanced democracy in Georgia or 
Kyrgyzstan, or both?

3  “Kyrgyzstan’s Tulip Revolution,” Washington Times, March 26, 2005, http://
www.washingtontimes.com/news/2005/mar/26/20050326-103550-7473r/.

4 Richard Spencer, “After a Famous Victory Protesters Put the Tulip Revolution on 
Hold,” Telegraph, March 26, 2005, http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/
asia/kyrgyzstan/1486506/After-a-famous-victory-protesters-put-the-Tulip-Revo-
lution-on-hold.html.

5 Mikhail Saakashvili, “Georgia’s Progress: Fulfi lling the Promise of the Rose 
Revolution,” New York Times, November 27, 2004, http://www.nytimes.
com/2004/11/27/opinion/27iht-edsaakash.html.

6 See, for example, Susan Stewart, S. “Democracy Promotion Before and After the 
‘Colour revolutions’,” Democratization 16, no. 4 (2009): 645-60; Ivan Krastev, 
“Democracy’s ‘Doubles’,”Journal of Democracy 17, no. 2 (2006): 52-62, Charles 
H. Fairbanks, Jr., “Revolution Reconsidered,” Journal of Democracy 18, no. 1 
(2007): 42-57.



Elena Chadova-Devlen / THE EFFECT OF COLOR REVOLUTIONS                                                                            33-52

35

Democracy and its manifestations, including press freedom, are 
relatively new phenomena in post-Soviet countries and are still evolving in 
many regions. The dramatic change following the Soviet Union’s collapse left 
many of the former USSR states with the need to build democratic institutions 
and civil society from scratch.7 Experience has shown that shedding old 
Soviet and communist standards is diffi cult, especially for politicians and 
ruling parties. In examining a similar transformation in the Balkans, Lani 
and Cupi8 noted that Balkan political elites cling to the notion that staying in 
power requires controlling information; such elites often fi nd a high degree of 
criticism of their leadership unacceptable. Similarly in terms of press freedom, 
Price and Krug9 pointed out that “very few post-Soviet or transition societies 
have decided to abolish the pre-existing centralized broadcast institutions.”

The early media laws in many of the former Soviet countries either 
combined the idea of glasnost with traditional state control (i.e., journalists 
enjoyed more freedom reporting some issues and incidents than others) or 
sought to depoliticize the media (e.g., by discouraging political content via 
a variety of repression tools)10. Furthermore, these laws were often vague 
and, in practice, allowed the government to dictate the nature and amount 
of news coverage. This effective lack of free press has consistently been one 
of the forefront criticisms of the degree of democratization in many former 
Soviet countries.11 As a result, the plurality of voices, a necessary condition 
for well-functioning Western media, is often an alien concept in post-Soviet 
press, and coverage of state-level corruption is one of the most dangerous 
activities a journalist in many former USSR countries can engage in. This 
study sought to understand whether the indicators of press freedom have 

7 G. Shabbir Cheema, Building Democratic Institutions: Governance Reform in De-
veloping Countries (Bloomfi eld, CT: Kumarian Press, 2005).

8 Remzi Lani and Frrok Cupi, “The Diffi cult Road to the Independent Media: Is the 
Post-Communist Transition Over?” Journal of Southeast European & Black Sea 
Studies 2, no. 1 (2002): 75-89.

9 Monroe E. Price and Peter Krug, “The Enabling Environment for Free and In-
dependent Media: Contribution to Transparent and Accountable Governance,” 
Occasional Papers Series (Washington, DC: USAID/Offi ce of Democracy and 
Governance, 2002), p. 8, http://global.asc.upenn.edu/docs/ENABLING_ENV.pdf 
(accessed September 22, 2011).

10 See, for example, Andrew K. Milton, “News Media Reform in Eastern Europe: 
A Cross-National Comparison,” in Post-Communism and the Media in Eastern 
Europe, ed. Patrick H. O’Neil (London: Frank Cass, 1997), 7-23; Andrei Rich-
ter, “Post-Soviet Perspective on Censorship and Freedom of the Media: An Over-
view,” The International Communication Gazette 70, no. 5 (2008): 307-24. 

11 See, for example, Freedom House, Freedom in the world (New York: Freedom 
House, 2003).



ɋɂɇɌȿɁɂɋ III/1 (2011) ɊȿȼɈɅɍɐɂȳȺ

36

improved in the aftermath of the popular uprisings of 2003 in Georgia and 
2005 in Kyrgyzstan.

 The Rose Revolution in Georgia

Georgia declared independence from the Soviet Union in 1991 and 
elected Zviad Gamsakhurdia as its fi rst president. Soon after, a coup to oust 
Gamsakhurdia propelled the nation into a civil war, which ended in 1995 
with the election of Eduard Shevardnadze. In November 2003, fraudulent 
parliamentary elections led to the peaceful Rose Revolution spearheaded 
by the leader of the oppositional National Party, Mikhail Saakashvili, who 
became Georgia’s president in 2004. The media, together with NGOs and 
student movements, proved to play a vital role in informing and galvanizing 
the public.12

Before the Rose Revolution, Georgia was considered one of the leaders 
in free media in the former Soviet Union. It created comprehensive laws on 
freedom of information, removed libel laws from its penal code, and required 
government offi cials to prove malicious intent when accusing a journalist of 
libel under the civil law.13 U.S.-based think tank Freedom House noted these 
aspects of Georgia’s press freedom by declaring the country “partly free,”14 
whereas most former Soviet countries were described as “not free.”

Despite these positive developments, many Georgian journalists 
lacked professionalism, and the industry displayed an undeveloped business 
side.15 Koplatadze cited a 2003 study by the Center of Democratic Innovations, 
which examined Georgian newspapers and found that 38 percent of news 
stories had problems with sources and accuracy checks, 50 percent mixed fact 
with opinion, and 20 percent had headlines that did not match content.

Apparently, these problems did not end with the Rose Revolution. 
Anable16 reported that Georgian journalists felt they worked in a less free 
environment; 76 appealed to international organizations with the following 
statement: “We, journalists working in Georgia, declare that the government 
tries to intervene in and control our activities; to ban information that is not 
wanted for them…; prevent us from collecting information and spreading it 

12 David Anable, “The Role of Georgia’s Media – and Western Aid – in the Rose 
Revolution,” Press/Politics 11, no. 3 (2006): 7-43.

13 Ibid.
14 Freedom House, Freedom in the world (New York: Freedom House, 2002, 2003).
15 Baadur Koplatadze, “Media Coverage of the 2003 Parliamentary Election in the 

Republic of Georgia” (master’s thesis, Louisiana State University, 2004), etd.lsu.
edu/docs/available/etd-11082004-135255/unrestricted/Koplatadze_thesis.pdf.

16 Anable, “The Role of Georgia’s Media.”



Elena Chadova-Devlen / THE EFFECT OF COLOR REVOLUTIONS                                                                            33-52

37

further; to carry out punitive measures against the media outlets that contain 
news, analytical shows or talk-show broadcasts that government dislikes.”17

Furthermore, journalists were reported to practice self-censorship and 
lack journalistic courage due to the new administration’s strong hold on the 
media and the hope of the public that the new government would succeed. 
Koplatadze18 observed that press freedom decreases when media outlets work 
in tandem with the government and argued that Georgia again may soon have 
to defend their freedom from the government once again. One question the 
present study asked is whether these concerns and fears found evidence in 
the manner of the news coverage in Georgia following the Rose Revolution 
of 2003.

 The Tulip Revolution in Kyrgyzstan

Having gained independence from the Soviet Union in 1991, 
Kyrgyzstan quickly became known as the “island of democracy in Central 
Asia.”19 The country’s fi rst president, Askar Akayev, carried out a number of 
reforms, helping the emerging state achieve macroeconomic stability20 and 
allowing civil society to grow and become active. According to IWPR,21 
by the mid-1990s, more than 2,000 NGOs were registered in Kyrgyzstan. 
However, Akayev’s reputation as that of a reformist came into question when 
he changed the country’s constitution in 1996 to broaden presidential powers. 
Nepotism and corruption became Kyrgyzstan’s everyday realities; the most 
vocal opposition fi gures and journalists faced imprisonment and several 
newspapers were closed.22 In 2001, popular presidential challenger Felix 
Kulov was sentenced to 10 years in prison on charges of corruption. 

17 “Appeal of Georgian Media Club,” HumanRights.ge, July 11, 2005, http://212.58
.116.70:8080/cached.jsp?idx=0&id=1346794

18 Koplatadze, “Media Coverage of the 2003 Election.”
19 David Mikosz, “The Kyrgyz Revolution: Civil Society Only Works When It Is 

Real,” UNISCI Discussion Papers (Mardrid: Universidad Complutense de Ma-
drid, 2005), http://www.ucm.es/info/unisci/Mikosz.pdf

20 Michael Camdessus, “International Monetary Fund: Challenges Facing the Tran-
sition Economies of Central Asia” (conference address at the Challenges to Econ-
omies in Transition, Bishkek, Kyrgyzstan, May 27, 1998), http://www.imf.org/ex-
ternal/np/speeches/1998/052798.HTM.

21 Institute for War & Peace Reporting, “NGO Sector under Scrutiny,” IWPR.net, 
December 4, 2006, http://iwpr.net/report-news/ngo-sector-under-scrutiny (ac-
cessed November 12, 2011).

22 BBC, “Country Profi le: Kyrgyzstan,” BBC Country Profi les, 2007, http://news.
bbc.co.uk/2/hi/asia-pacifi c/country_profi les/1296485.stm.



ɋɂɇɌȿɁɂɋ III/1 (2011) ɊȿȼɈɅɍɐɂȳȺ

38

Two rounds of fraudulent23 parliamentary elections in February-March 

2005 were seen as a scene-setter for rigging the presidential election, planned 

for November that year. It was widely believed that Akayev, who had already 

stayed in offi ce for 14 years, would try to modify the constitution again to 

seek another presidential term. This resulted in popular protests throughout 

the country and widespread demands for Akayev’s resignation. On March 24, 

2005, an angry crowd took over the Kyrgyz White House, and Akayev fl ed 

abroad. Opposition leader and former prime minister Kurmanbek Bakiyev 

became acting president. Felix Kulov was released from prison and cleared 

of all charges. On July 10, 2005, Bakiyev won the presidential election by 

a landslide and Felix Kulov was appointed prime minister. International 

observers said the poll showed “clear progress” in democratic standards,24 

even though the creation of Bakiyev-Kulov tandem effectively precluded any 

competition in that election.

Before the March revolution, the media in Kyrgyzstan experienced 

various forms of state control. In the lead-up to the parliamentary elections, 

broadcast media provided biased coverage of the candidates.25 After the March 

revolution, initial gains for press freedom started diminishing. President 

Bakiyev never fulfi lled his promise to let the main state-run broadcaster 

become publicly funded.26 Several media outlets became targets of forcible 

takeover attempts, and the new prosecutor general, Kambaraly Kongantiyev, 

accused independent media of “destabilizing the situation in the country.”27 The 

present study examined whether the signs of Kyrgyzstan’s rapid backsliding 

were refl ected in the news coverage within the fi rst six months since the 

“revolution.”

23 The public was largely enraged by the disqualifi cation of several prominent candi-

dates on often dubious grounds. For a more detailed discussion, see Scott Radnitz, 

“What Really Happened in Kyrgyzstan?” Journal of Democracy 17, no. 2 (2006): 

132-46.

24 BBC “Country Profi le: Kyrgyzstan.”

25 Freedom House, Freedom in the world (New York: Freedom House, 2006).

26 EurasiaNet, “Kyrgyzstan: Revolution Revisited. Timeline,” EurasiaNet.org, 2006, 
http://www.eurasianet.org/kyrgyzstan/timeline/index.html (accessed December 

12, 2011).

27 Freedom House, 2006.



Elena Chadova-Devlen / THE EFFECT OF COLOR REVOLUTIONS                                                                            33-52

39

 Political Democracy and Press Freedom

Press freedom is considered one of the markers of democracy28 and 

a part of a “package deal” that comes with democratization.29 While the 

relationship between political democracy and press freedom has been amply 

discussed in the literature, measuring these two concepts empirically often 

represents a challenge for researchers.30

Bollen31 argued that political democracy can be defi ned as the “extent 

to which the political power of the elites is minimized and that of nonelites 

is maximized.” Political power refers to the ability to control the national 

governing system. Leaders of political parties, members of various branches of 

the government, local governments, and businesses, among others, constitute 

the elites. Furthermore, political democracy has two dimensions: political 

rights (e.g., fairness of elections, the extent of government accountability) 

and political liberties (e.g., freedom of expression, freedom of association, 

freedom of the press). While ratings of press freedom may be an appropriate 

measure of political liberties, Bollen pointed out that this measure is a 

subjective one and its validity could be challenged.32 For example, ratings 

such as those of Freedom House have to rely not on objective measures but on 

secondary sources of information (e.g., surveys). This can skew the fi ndings 

in that respondents from more open societies may be more likely to report 

press freedom violations than those from restrictive societies. Furthermore, 

researchers’ processing of information may be affected by subjectivity and 

bias. One could argue, therefore, that in analyzing press freedom of a country, 

one should not rely solely on ratings but should also combine those data with 

empirical research.

Just as press freedom is one in a set of indicators of democratization 

level, several dimensions need to be taken into consideration when measuring 

28  See, for example, Freedom House, 2003; Walter Lippmann, Liberty and the News 

(New York: Harcourt, Brace, and Howe, 1920).

29 Colleen Connolly-Ahern and Guy J. Golan, “Press Freedom and Religion: Mea-

suring the Association between Press Freedom and Religious Composition,” Jour-
nal of Media and Religion 6, no. 1 (2007): 64.

30 Christina Holtz-Bacha, “What Is ‘Good’ Press Freedom? The Diffi culty of Mea-

suring Freedom of the Press Worldwide” (paper presented at the annual conference 

of the International Association for Media and Communication Research, Porto 

Alegre, Brazil, 2004), http://www.kowi.wiso.uni-erlangen.de/publikationen/docs/

good_press_freedom.pdf.

31 Kenneth A. Bollen, “Political Democracy: Conceptual and Measurement Traps,” 

Studies in Comparative International Development 25, no. 1 (1990): 9.

32 Ibid., 11. 



ɋɂɇɌȿɁɂɋ III/1 (2011) ɊȿȼɈɅɍɐɂȳȺ

40

freedom of the press itself.33 Kent34 examined variables related to government 
control of the press as measures of overall press freedom. These included 
libel laws, subsidies, advertising, and licensing. Other studies also focused 
on government-based variables, including government ownership, economic 
pressure by government, political censorship, and restrictions on criticism of 
government as predictors of overall press freedom.35

Most of these studies, however, examined press freedom in the United 
States. The diffi culty of applying the same notion of press freedom across 
different countries has been noted.36 Discrepancies often arise even when 
comparing press freedom in the Western world. The Anglo-Saxon model, 
for example, advocates for no or minimal state regulation of the media. 
The Scandinavian countries, on the other hand, tend to receive government 
subsidies to preserve diversity and prevent monopolies. Yet, as Holtz-Bacha37 
pointed out, the Scandinavian countries frequently top international press 
freedom ratings.

Research Questions and Hypotheses

One way to understand the transition that Georgia and Kyrgyzstan may 
have experienced as a result of undergoing a “color revolution” is to analyze 
a specifi c marker of democratization: the level of press freedom in these two 
countries. Because the “color revolutions” were widely seen as democratic 
breakthroughs in the former Soviet Union, it could be expected that more 
manifestations of press freedom in political news coverage existed in Georgia 
and Kyrgyzstan after those “revolutions” than before them. This study sought 
empirical evidence, if any, for this premise. As a broader implication, greater 
press freedom could point to a higher level of democratization, and this 
paper sought to understand whether this indicator was present in Georgia 
or Kyrgyzstan, or both, following the “color revolutions” in these two 
countries.

To deal with the subjectivity and validity issues described above (cf. 
Bollen),38 I conducted a content analysis of political news stories to determine 

33 Ralph L. Lowenstein, “Press Freedom as a Barometer of Political Democracy,” in 
International and Intercultural Communication, ed. Heinz-Dietrich Fischer and 
John C. Merrill (New York: Hastings House, 1970).

34 Kurt E. Kent, “Freedom of the Press: An Empirical Analysis of One Aspect of the 
Concept,” Gazette 18 (1972): 65-75.

35  Connolly-Ahern and Golan, “Press Freedom and Religion.”
36  Holtz-Bacha, “What Is ‘Good’ Press Freedom?”
37  Ibid.
38  Bollen, “Political Democracy.”



Elena Chadova-Devlen / THE EFFECT OF COLOR REVOLUTIONS                                                                            33-52

41

whether there were more manifestations of free press after a “revolution” in 
these nations than before the “revolution.” The fi ndings were then compared 
with Freedom House’s ratings that Georgia and Kyrgyzstan received before 
and after the Rose and Tulip revolutions, respectively.

To evaluate press freedom, this study used the measurements of 
government accountability, government transparency, plurality of voices, and 
the journalists’ ability to provide critical coverage. Government accountability, 
government transparency, and plurality of voices were measured by tallying the 
number of government offi cials cited, the number of government documents 
accessible to journalists, and the number of opposition fi gures voicing 
their opinions through the media. The journalists’ ability to provide critical 
coverage was defi ned in terms of the number of news stories about state-level 
corruption. The rationale for using these measurements is as follows.

Under authoritarian rule, governments will be more restrictive of 
information as a way to control the press. As a result, journalists will have 
limited access to government offi cials (e.g., press secretaries, spokespersons) 
and will include fewer different government sources. As governments 
transition through a democratic revolution, they will become more open to 
the concept of accountability, and journalists will have greater access to a 
diversity of offi cials. Regarding the connection between the type of a regime 
and journalists’ access to government offi cials, this paper suggests that:

H1. After the revolution, the number of government offi cials sourced 
in news articles will increase relative to the number before the revolution. 
Governments will be more restrictive of information as a way to control 
the press under authoritarian rule. As a result, journalists will have limited 
access to government documents and will include fewer document sources. 
As governments transition through a democratic revolution, they will become 
more open and transparent, and journalists will have greater access to 
documents. Hence, this paper suggests that:

H2. After the revolution, the number of government documents sourced 
in news articles will increase relative to the number before the revolution.
Authoritarian governments will restrict journalists’ access to opposition groups 
through intimidation of the groups or tighter control over what news outlets 
can publish. As governments transition through a democratic revolution, more 
opposition voices will be given platform to state their views. For this reason, 
this paper suggests that:

H3. After the revolution, the number of opposition groups and 
individuals opposed to the government sourced will increase relative to 
the number before the revolution. Authoritarian governments will restrict 



ɋɂɇɌȿɁɂɋ III/1 (2011) ɊȿȼɈɅɍɐɂȳȺ

42

journalists’ information about government corruption and will limit such 

news stories. As governments transition through a democratic revolution, 

news stories about corruption will appear more frequently. Thus, this paper 

suggests that:

H4. After the revolution, the number of news articles about corruption 
will increase relative to the number before the revolution.

Method

Four coders, two English speakers and two Russian speakers, conducted 

manual coding of the articles. One Georgian publication, Civil Georgia 
Online, was selected for this study based on online archive availability and its 

publication in English. A second coder coded about 25 percent of the articles; 

the Holsti coeffi cient for intercoder reliability was 91 percent.39 Two Kyrgyz 

publications, MSN and Vecherniy Bishkek, were selected because at the time of 

the Tulip Revolution, they had the largest circulation in the country. Vecherniy 
Bishkek was a state-run newspaper in 2005, whereas MSN was a privately 

owned oppositional publication. Both were published in print and online, and 

their primary language was Russian. A second coder coded about 25 percent 

of the articles; the Holsti coeffi cient for intercoder reliability was 89 percent.

One year’s worth of political news articles from Georgia and 

Kyrgyzstan – six months before and after the “color revolutions” – was coded 

for the above-stated press freedom indicators. All political news articles (based 

on section, headline, and lead paragraph) were deemed as qualifying for 

coding, with the following tallied for quantitative analysis: (a) names/titles of 

government offi cials and opposition leaders who appeared as sources in a news 

story, (b) references to offi cial documents used as sources of information, and 

(c) reports of state-level corruption. A total of 614 news stories were analyzed 

for this study. The fi ndings were derived using an independent samples t-test 

because the articles were separated into two groups – before the revolution 

and after the revolution – for comparison. Acceptable p value was taken as 

equal to or lower than 0.05.

 

39 Statistical information for Georgia was taken from a study by Elena Chadova, 

Dwayne Mamo, and Morgan Cook, “News in Post-Soviet Emerging Democracies: 

A Content Analysis of Political News Stories in Georgia and Kyrgyzstan Before 

and After Their Revolutions” (unpublished manuscript, University of Missouri, 

2007).



Elena Chadova-Devlen / THE EFFECT OF COLOR REVOLUTIONS                                                                            33-52

43

Findings
 Content Analysis

The sample did not provide statistically signifi cant results concerning 
H1, which stated that after the revolution, the number of government offi cials 
sourced in news articles would increase in comparison to the number before 
the revolution. There was no signifi cant difference (t = -1.258, p = .209) in 
the number of offi cials sourced before the revolution (M = .67) than after the 
revolution (M = .71) for news sources for both countries combined. There was 
no signifi cant difference (t = -1.629, p = .104) in the number of offi cials sourced 
before the revolution (M = .62) than after the revolution (M = .71) for news 
sources in Georgia only. Likewise, there was no signifi cant difference (t = -.326, 
p = .744) in the number of offi cials sourced before the revolution (M = .71) than 
after the revolution (M = .72) for news sources in Kyrgyzstan.

Regarding H2, which supposed that after the revolution, the number of 
government documents sourced in news articles would increase in comparison 
to the number before the revolution, only Kyrgyz newspapers saw an increase 
in sourcing government documents. There was no signifi cant difference (t = -
1.494, p = .136) in the number of documents sourced before the revolution (M 
= .08) than after the revolution (M = .12) for news sources for both countries 
combined. There was no signifi cant difference (t = -.320, p = .750) in the 
number of documents sourced before the revolution (M = .02) than after 
the revolution (M = .03) for Georgia only. However, there was a signifi cant 
difference (t = -2.248, p = .025) in the number of documents sourced before 
the revolution (M = .13) than after the revolution (M = .23) for Kyrgyzstan.

Mixed results were found for H3, which stated that after the revolution, 
the number of opposition groups and individuals opposed to the government 
sourced would increase in comparison to the number before the revolution. 
Interestingly, there was a signifi cant difference (t = 2.585, p = .010) in the 
number of opposition groups or individuals sourced before the revolution (M 
= .35) than after the revolution (M = .25) for news sources for both countries 
combined, with more opposition sources appearing in news stories before 
than after the “color revolutions.” This suggests an inverse relationship to 
the hypothesized one. It should be noted, however, that this overall result is 
mainly affected by the case of Georgia. More opposition groups or individuals 
were sourced in the Georgian publication before the revolution (M = .40) than 
after the revolution (M = .20; t = .3958, p = .000). There was no signifi cant 
difference (t = -.233, p = .816) in the number of opposition groups or individuals 
sourced before the revolution (M = .30) than after the revolution (M = .32) for 
news sources in Kyrgyzstan.

The fi ndings did not support H4, which proposed that after the 
revolution, the number of news articles about corruption would increase relative 



ɋɂɇɌȿɁɂɋ III/1 (2011) ɊȿȼɈɅɍɐɂȳȺ

44

to the number before the revolution. There was no signifi cant difference (t = 

-.902, p = .368) in the number of news stories about corruption before the 

revolution (M = .21) than after the revolution (M = .24) for local news sources 

for both countries combined. There was no signifi cant difference (t = -.018, p 

= .986) in the number of news stories about corruption before the revolution 

(M = .23) than after the revolution (M = .23) for news sources in Georgia. 

There was also no signifi cant difference (t = -1.236, p = .218) in the number 

of news stories about corruption before the revolution (M = .20) than after the 

revolution (M = .26) for news sources in Kyrgyzstan. 

 Freedom House Ratings

The fi ndings based on the content analysis were compared with 

Freedom House reports to see whether the two methods of evaluating press 

freedom corroborate each other. The Freedom of the Press 2003 report for 

Georgia, covering 2002-2003, gave this country a total score of 54 (0 indicating 

the greatest freedom of the press and 100 indicating the most restrictions on 

press freedom). Considered “partly free,” Georgia was assigned 18 (30 being 

the worst score) for legal environment, 21 for political infl uences (40 being the 

worst score), and 15 (30 being the worst score) for economic pressures. The 
Freedom of the Press 2004 report, covering 2003-2004, including the Rose 

Revolution, also gave this country a total score of 54. Georgia was assigned 

16 (a slight improvement) for legal environment, 23 for political infl uences (a 

downward trend), and 15 (no change) for economic pressures. The Freedom 
of the Press 2005 report, covering 2004-2005, gave Georgia a total score of 

56 (marking a slight deterioration in press freedom). Georgia was assigned 16 

(a slight improvement) for legal environment, 26 (a slight deterioration) for 

political infl uences, and 16 (a slight deterioration) for economic pressures.

The Freedom of the Press 2005 report for Kyrgyzstan, covering 2004-

2005, gave this country a total score of  71. Described as “not free,” Kyrgyzstan 

was assigned 23 (30 being the worst score) for legal environment, 27 (40 being 

the worst score) for political infl uences, and 21 (30 being the worst score) for 

economic pressures. The Freedom of the Press 2006 report, covering 2005-

2006, including the Tulip Revolution, gave this country a total score of 64 

(marking some improvement in press freedom). Kyrgyzstan was assigned 22 

(a slight improvement) for legal environment, 22 (a slight improvement) for 

political infl uences, and 20 (a slight improvement) for economic pressures. 

The Freedom of the Press 2007 report, covering 2006-2007, gave Kyrgyzstan 

a total score of 67 (marking a slight deterioration in press freedom from the 

previous year). Kyrgyzstan was assigned 22 (no change) for legal environment, 

25 (a slight deterioration) for political infl uences, and 20 (no change) for 

economic pressures.



Elena Chadova-Devlen / THE EFFECT OF COLOR REVOLUTIONS                                                                            33-52

45

Discussion and Conclusion

The lack of support for most of this paper’s hypotheses and the relatively 
stable ratings of Georgia and Kyrgyzstan by Freedom House suggest little 
progress in press freedom indicators of these two countries in the aftermath of 
the “color revolutions.”

Interestingly, one statistically signifi cant relationship found (the 
number of opposition groups or individuals sourced) did not support and 
instead showed an inverse relationship with hypothesis 3: Combined fi ndings 
for both countries revealed that more opposition sources appeared in the media 
before than after the revolution. One possible explanation for this relationship 
for Georgia is that in the six months before the revolution, the opposition 
was vocal in an effort to rally public support. Unlike Kyrgyzstan in the 
respective period, Georgia enjoyed partial press freedom, which provided the 
opposition with the opportunity to voice their opinions. In the six months after 
the revolution, the opposition was in power and a new vocal opposition had 
not yet had time to form. In Kyrgyzstan, however, slightly more opposition 
fi gures were sourced after the revolution than before the revolution. A slight 
improvement in press freedom could be cited as a possible reason. Another 
explanation could be that Kyrgyzstan’s Tulip Revolution did not produce a 
single candidate to become the country’s new president but identifi ed a handful 
of regional and party leaders who frequently disagreed with each other. They 
may have resorted to media in their struggle for the top post, and some were 
dissatisfi ed with their new positions, which may explain the post-revolution 
diversity of voices slightly increasing.

Although the results concerning document sourcing did not support 
hypothesis 2 for both countries combined, they supported this hypothesis for 
the individual case of Kyrgyzstan. A greater number of government documents 
were sourced in Kyrgyzstan after the revolution. This result may indicate some 
improvement in the press freedom in this country. It may also suggest that the 
quality of journalism and the accountability of journalists improved after the 
revolution: Before the Tulip Revolution, it was rather common for newspapers 
to publish governmental press releases as news sources without attribution. 
The change, therefore, might have been not due to a greater availability of 
government documents but due to appropriate attribution and the visibility of 
those documents within articles.

Notably, the diversity of government offi cials cited in news publications 
(hypothesis 1) as well as the number of news stories on state-level corruption 
(hypothesis 4) remained roughly the same before and after the Rose and Tulip 
revolutions. These results may suggest that press freedom overall was not 
signifi cantly affected by the “color revolutions” and that governments remained 
diffi cult for the media to access. Lack of support for hypothesis 4 may be the 



ɋɂɇɌȿɁɂɋ III/1 (2011) ɊȿȼɈɅɍɐɂȳȺ

46

most telling indicator of stagnation in the freedom of the press in Georgia 
and Kyrgyzstan. In a cross-cultural study by Brunetti and Weder,40 greater 
press freedom was signifi cantly associated with and showed the causational 
direction to lower corruption. The inability of local newspapers to report 
cases of corruption in countries widely known for nepotism and disrespect for 
the rule of law may further perpetuate the vicious circle of the lack of press 
freedom–higher corruption–greater authoritarianism.

The fi ndings from the content analysis were supported by the remarkably 
limited changes in press freedom ratings for both countries by Freedom 
House. Georgia’s freedom of the press indicators did not change immediately 
after the Rose Revolution and even slightly deteriorated the following year. 
Kyrgyzstan gained in terms of press freedom ratings immediately after the 
Tulip Revolution but subsequently slipped back to a level only slightly better 
than before the revolution.

The non-uniform fi ndings for the two countries for hypotheses 2 and 
3 show that it may be diffi cult to generalize post-Soviet nations as to the way 
their media and governments work. In this study, Kyrgyzstan and Georgia 
showed some dissimilarities in their development of press freedom, even 
though they had similar popular uprisings that happened at approximately 
the same time. Because democratic societies could have different profi les 
of the political system, civil society, and the media, no specifi c matrix of 
press development can be considered essential as a part of the project of 
democratization.41 Development of free and independent media can itself take 
many forms, and freedom and independence can have many gradations.42 It 
is important to remember this when dealing with complex regions such as the 
former Soviet Union.

There were several limitations that affected this study. Lack of a 
Georgian speaker in the pilot project limited the choice of Georgian publications 
to those published in English or Russian. The Russian language is not used 
as widely in Georgia as it is used in Kyrgyzstan with few news sources 
published in Russian; hence, an English-language publication was chosen for 
analysis. Related to this is the issue of the sample size. A larger sample could 
have yielded stronger or clearer results. This limitation was addressed by the 
comparison of the fi ndings to the press freedom ratings of Freedom House. 

40 Aymo Brunetti and Beatrice Weder, “A Free Press Is Bad News for Corruption,” 
Journal of Public Economics 87 (2003): 1801-24.

41 Adrian Karatnycky, “Nations in Transit: Emerging Dynamics of Change” (New 
York: Freedom House, 2001), http://unpan1.un.org/intradoc/groups/public/docu-
ments/NISPAcee/UNPAN008081.pdf.

42 Price and Krug, “The Enabling Environment,” 3.



Elena Chadova-Devlen / THE EFFECT OF COLOR REVOLUTIONS                                                                            33-52

47

The fi ndings and the ratings did not contradict each other; therefore, a larger 

sample size was not sought.

Based on the fi ndings and limitations of this study, future research 

should take into account differences between individual post-Soviet countries 

whenever generalizations are to be made. While the USSR may have been 

seen as one centralized block of land in the past, each of the former Soviet 

republics has been and is a complex microcosm of its own. Future studies may 

focus on specifi c changes, or lack thereof, in media laws, access to documents 

and human sources, and restrictions on reporting state-level corruption 

in post-Soviet countries today. Inclusion of another post-Soviet country to 

undergo a “color revolution,” Ukraine, could provide a more complete picture 

of the revolution wave and its effects on political democracy. What is clear, 

however, is that the “color revolutions” in Georgia and Kyrgyzstan did not 

improve these countries’ press freedom, which may raise doubts regarding the 

democratic nature of the regimes that emerged in these two countries.43 This, 

in turn, may imply that the “color revolutions” did not bring about a genuine 

regime change and were “revolutions” in name only.

43 I would like to thank two anonymous reviewers for helping me to clarify this po-

int.



ɋɂɇɌȿɁɂɋ III/1 (2011) ɊȿȼɈɅɍɐɂȳȺ

48

Bibliography:

Anable, David. “The Role of Georgia’s Media – and Western Aid – in 
the Rose Revolution.” Press/Politics 11, no. 3 (2006): 7-43.

BBC. “Country Profi le: Kyrgyzstan.” BBC Country Profi les, 2007. http://
news.bbc.co.uk/2/hi/asia-pacific/country_profiles/1296485.
stm.

Bollen, Kenneth A. “Political Democracy: Conceptual and 
Measurement Traps.” Studies in Comparative International 
Development 25, no. 1 (1990): 7-24.

Brunetti, Aymo, and Beatrice Weder. “A Free Press Is Bad News for 
Corruption.” Journal of Public Economics 87 (2003): 1801-
24.

Camdessus, Michael. “International Monetary Fund: Challenges 
Facing the Transition Economies of Central Asia.” Conference 
address at the Challenges to Economies in Transition, 
Bishkek, Kyrgyzstan, 1998, http://www.imf.org/external/np/
speeches/1998/052798.HTM.

Chadova, Elena, Dwayne Mamo and Morgan Cook. “News in Post-
Soviet Emerging Democracies: A Content Analysis of Political 
News Stories in Georgia and Kyrgyzstan Before and After 
Their Revolutions.” Unpublished manuscript, University of 
Missouri, 2007.

Cheema, G. Shabbir. Building Democratic Institutions: Governance 
Reform in Developing Countries. Bloomfi eld, CT: Kumarian 
Press, 2005.

Connolly-Ahern, Colleen and Guy J. Golan. “Press Freedom and 
Religion: Measuring the Association between Press Freedom 
and Religious Composition.” Journal of Media and Religion 
6, no. 1 (2007): 63-76.

EurasiaNet. “Kyrgyzstan: Revolution Revisited.” Timeline. EurasiaNet.
org,2006. http://www.eurasianet.org/kyrgyzstan/timeline/index.
html.

Fairbanks, Charles H., Jr. “Revolution Reconsidered.” Journal of 
Democracy 18, no. 1 (2007): 42-57

Freedom House. Freedom in the World. New York: Freedom House, 
2002-2006.



Elena Chadova-Devlen / THE EFFECT OF COLOR REVOLUTIONS                                                                            33-52

49

Holtz-Bacha, Christina. “What Is ‘Good’ Press Freedom? The 
Diffi culty of Measuring Freedom of the Press Worldwide.” 
Paper presented at the annual conference of the International 
Association for Media and Communication Research 
(IAMCR), Porto Alegre, Brazil, 2004. http://www.kowi.wiso.
uni-erlangen.de/publikationen/docs/good_press_freedom.pdf. 

Hudock, Ann. “The Role of Media in Democracy: A Strategic 
Approach.” Technical Publication Series. Washington, DC: 
USAID/Offi ce of Democracy and Governance, 1999. http://
www.usaid.gov/our_work/democracy_and_governance/
publications/pdfs/pnace630.pdf.

HumanRights.ge. “Appeal of Georgian Media Club.” HumanRights.
ge, July 11, 2005. http://212.58.116.70:8080/cached.jsp? 
idx=0&id=1346794.

Institute for War & Peace Reporting. “NGO Sector under Scrutiny.” 
IWPR.net, December 4, 2006. http://iwpr.net/report-news/
ngo-sector-under-scrutiny. 

Jefferson, Thomas. “Thomas Jefferson to Edward Carrington, 16 
January 1787.” In The papers of Thomas Jefferson, ed. Julian 
P. Boyd et al., 11: 48-49. Princeton: Princeton University Press, 
1950. http://press-pubs.uchicago.edu/founders/documents/
amendI_speechs8.html.

Karatnycky, Adrian. “Nations in Transit: Emerging Dynamics of 
Change.” New York: Freedom House, 2001. http://unpan1.
un.org/intradoc/groups/public/documents/NISPAcee/
UNPAN008081.pdf. 

Kent, Kurt E. “Freedom of the Press: An Empirical Analysis of One 
Aspect of the Concept.” Gazette 18 (1972): 65-75.

Koplatadze, Baadur. “Media Coverage of the 2003 Parliamentary 
Election in the Republic of Georgia.” Master’s thesis, 
Louisiana State University, 2004, etd.lsu.edu/docs/available/
etd-11082004-135255/unrestricted/Koplatadze_thesis.pdf.

Krastev, Ivan. “Democracy’s ‘Doubles’.” Journal of Democracy 17, 
no. 2 (2006): 52-62. 

Lani, Remzi, and Frrok Cupi. “The Diffi cult Road to the Independent 
Media: Is the Post-Communist Transition Over?” Journal of 
Southeast European & Black Sea Studies 2, no. 1 (2002): 75-
89.



ɋɂɇɌȿɁɂɋ III/1 (2011) ɊȿȼɈɅɍɐɂȳȺ

50

Lippmann, Walter. Liberty and the news. New York: Harcourt, Brace, 

and Howe, 1920.

Lowenstein, Ralph L. “Press Freedom as a Barometer of Political 

Democracy.” in  International and Intercultural Communication, 

ed. Heinz-Dietrich Fischer and John C. Merrill. New York: 

Hastings House, 1970.

Mikosz, David. “The Kyrgyz Revolution: Civil Society Only Works 

When It Is Real.” UNISCI Discussion Papers. Madrid: 

Universidad Complutense de Madrid, 2005. http://www.ucm.

es/ info/unisci/Mikosz.pdf.

Milton, Andrew K. “News Media Reform in Eastern Europe: A Cross-

National Comparison.” in Post-Communism and the Media in 
Eastern Europe, ed. Patrick H. O’Neil, 7-23. London: Frank 

Cass, 1997. 

Price, Monroe E., and Peter Krug. “The Enabling Environment for 

Free and Independent Media: Contribution to Transparent 

and Accountable Governance.” Occasional Papers Series. 

Washington, DC: USAID/Offi ce of Democracy and Governance, 

2002. http://global.asc.upenn.edu/docs/ ENABLING_ENV.pdf.

Radnitz, Scott. “What Really Happened in Kyrgyzstan?” Journal of 
Democracy 17, no. 2 (2006): 132-46.

Richter, Andrei. “Post-Soviet Perspective on Censorship and Freedom 

of the Media: An Overview.” The International Communication 

Gazette 70, no. 5 (2008): 307-24.

Saakashvili, Mikhail. “Georgia’s Progress: Fulfi lling the Promise of the 

Rose Revolution.” New York Times, November 27, 2004. http://

www.nytimes.com/2004/11/27/opinion/27iht-edsaakash.html.

Spencer, Richard. “After a Famous Victory Protesters Put the Tulip 

Revolution on Hold.” Telegraph, March 26, 2005. http://www.

telegraph.co.uk/news/worldnews/asia/kyrgyzstan/1486506/

After-a-famous-victory-protesters-put-the-Tulip-Revolution-

on-hold.html.

Stewart, Susan. “Democracy Promotion Before and After the ‘Colour 

Revolutions’.” Democratization 16, no. 4 (2009): 645-60.

Washington Times. “Kyrgyzstan’s Tulip Revolution.” Washington 
Times, March 26, 2005. http://www.washingtontimes.com/

news/2005/mar/26/20050326-103550-7473r/.



Elena Chadova-Devlen / THE EFFECT OF COLOR REVOLUTIONS                                                                            33-52

51

Ɋɟɡɢɦɟ

ȿɥɟɧɚ ɑɚɞɨɜɚ Ⱦɟɜɥɟɧ

ɋɚɦɨ ɩɨ ɢɦɟɧɭ? ɍɬɢɰɚʁ ɨɛɨʁɟɧɢɯ ɪɟɜɨɥɭɰɢʁɚ 
ɧɚ ɫɥɨɛɨɞɭ ɲɬɚɦɩɟ ɭ Ƚɪɭɡɢʁɢ ɢ Ʉɢɪɝɢɡɢʁɢ

 Ʉʂɭɱɧɟ ɪɟɱɢ: ɨɛɨʁɟɧɟ ɪɟɜɨɥɭɰɢʁɟ, ɞɟɦɨɤɪɚɬɢʁɚ, ɫɥɨɛɨɞɚ 
ɲɬɚɦɩɟ, ɚɧɚɥɢɡɚ ɫɚɞɪɠɚʁɚ

ɉɪɨɦɟɧɚ ɪɟɠɢɦɚ ɩɭɬɟɦ ɧɚɪɨɞɧɨɝ ɭɫɬɚɧɤɚ ɦɨɠɟ ɫɟ ɤɪɚɬɤɨɪɨɱɧɨ 
ɫɦɚɬɪɚɬɢ ɩɨɛɟɞɨɦ ɞɟɦɨɤɪɚɬɢʁɟ, ɚɥɢ ɞɚ ɥɢ ɨɧɚ ɭɜɟɤ ɜɨɞɢ ɩɨɥɢɬɢɱɤɨɦ ɢ 
ɞɪɭɲɬɜɟɧɨɦ ɩɪɟɨɛɪɚɠɚʁɭ? Ɉɜɨ ɢɫɬɪɚɠɢɜɚʃɟ ɢɫɩɢɬɭʁɟ ɫɥɨɛɨɞɭ ɲɬɚɦ-
ɩɟ ɤɚɨ ɩɨɤɚɡɚɬɟʂ ɞɟɦɨɤɪɚɬɢʁɟ ɭ Ƚɪɭɡɢʁɢ ɢ Ʉɢɪɝɢɡɢʁɢ ɲɟɫɬ ɦɟɫɟɰɢ ɩɪɟ 
ɢ ɩɨɫɥɟ „ɨɛɨʁɟɧɢɯ ɪɟɜɨɥɭɰɢʁɚ” ɭ ɨɜɢɦ ɞɪɠɚɜɚɦɚ. Ⱥɧɚɥɢɡɚ ɫɚɞɪɠɚʁɚ 614 
ɧɨɜɢɧɫɤɢɯ ɩɨɥɢɬɢɱɤɢɯ ɱɥɚɧɚɤɚ ɨɬɤɪɢɜɚ ɞɚ ɫɟ ɞɨɝɨɞɢɥɚ ɫɚɦɨ ɨɝɪɚɧɢɱɟ-
ɧɚ ɩɪɨɦɟɧɚ ɭ ɩɨɝɥɟɞɭ ɫɥɨɛɨɞɟ ɲɬɚɦɩɟ ɭ Ʉɢɪɝɢɡɢʁɢ, ɞɨɤ ɧɢʁɟ ɛɢɥɨ ɫɬɚ-
ɬɢɫɬɢɱɤɢ ɡɧɚɱɚʁɧɢɯ ɩɪɨɦɟɧɚ ɬɟ ɜɪɫɬɟ ɭ Ƚɪɭɡɢʁɢ. ɇɚɥɚɡɢ ɫɭ ɭɩɨɪɟɻɟɧɢ ɫɚ 
ɫɩɨʂɧɢɦ ɪɟʁɬɢɧɡɢɦɚ ɫɥɨɛɨɞɟ ɲɬɚɦɩɟ ɡɚ ɨɛɟ ɞɪɠɚɜɟ. Ɋɟɡɭɥɬɚɬɢ ɭɤɚɡɭʁɭ 
ɧɚ ɬɨ ɞɚ „ɨɛɨʁɟɧɟ ɪɟɜɨɥɭɰɢʁɟ” ɧɢɫɭ ɞɨɜɟɥɟ ɞɨ ɧɟɩɨɫɪɟɞɧɢɯ ɢ ɬɪɟɧɭɬɧɢɯ 
ɫɬɪɭɤɬɭɪɚɥɧɢɯ ɩɪɨɦɟɧɚ ɭ ɞɪɭɲɬɜɭ, ɬɟ ɞɚ ɫɟ ɦɨɝɭ ɫɦɚɬɪɚɬɢ ɪɟɜɨɥɭɰɢʁɚɦɚ 
ɫɚɦɨ ɩɨ ɢɦɟɧɭ.


